Výchovný poradce Mgr. Marie Paulová.
Dle vyhlášky č. 72/2005 Sb., z 9. 2. 2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních jsou standardní poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních poskytovány dětem, žákům, studentům (dále jen "žák"), jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením bezplatně a to na žádost žáků, jejich zákonných zástupců, škol nebo školských zařízení. Podmínkou poskytnutí poradenské služby je písemný souhlas žáka, v případě nezletilého žáka písemný souhlas jeho zákonného zástupce.
Poskytování poradenských služeb v oblasti výchovného poradenství zahrnují tyto kategorie:
1. VÝCHOVNÉ PORADENSTVÍ
2. VOLBA POVOLÁNÍ - PŘEDPROFESNÍ PŘÍPRAVA
1.Výchovné poradenství má za cíl
- dlouhodobě systematicky sledovat a hodnotit vývoj žáků
- usměrňovat a sjednocovat diagnostickou činnost třídních učitelů – vyhledávat a sledovat problémové děti (metodická a odborná pomoc)
- spolupráce s psychologem školy, SPC a PPP
- řešit návrhy a doporučení týkající se výchovy, prevence a nápravy vzniklých problémů
- podle potřeby provádět individuální pohovory se žáky, žákyněmi a jejich zákonnými zástupci při řešení výchovných problémů - konzultační hodiny nejsou stanoveny, je řešeno dle potřeby a dohody
- ve spolupráci s třídními učiteli vytvářet podmínky pro zdravý psychický a sociální vývoj v procesu výchovy a vzdělávání
- v případě potřeby provádět návštěvy v rodinách dětí ve spolupráci s učiteli a psychologem
- zprostředkovávat rodičům žáků kontakt s ÚP Prostějov
- zprostředkovávat rodičům žáků kontakt s poradenským střediskem PPP Prostějov, SPC Prostějov, Olomouc, Litovel a Brno
- soustavnou pozornost věnovat dětem, kterým jejich rodina neposkytuje dostatečnou intelektuální, sociální nebo hmotnou péči
- ve spolupráci s třídními učitelkami a třídními učiteli sledovat práci všech žáků a typech škol
- pomoci vytvářet individuální vzdělávací plány, kontrolovat a hodnotit jejich plnění
- spolupracovat s psycholožkou a metodičkou prevence PhDr. Květoslavou Rolnou (více)
- pomáhat třídním učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření (PPP Prostějov a SPC dle potřeby)
- podílet se na organizaci – „Den otevřených dveří“
- s pedagogy I. stupně připravit zápis dětí do 1. ročníku ZŠ
- konzultovat práci při logopedické nápravě a nápravě SPU (s logopedkou školy a klinickou logopedkou spolupracující organizace OS LIPKA více)
- zprostředkovávat styky s: pediatry, odbornými lékaři (psychiatr, neurolog), Policií ČR, sociálním odborem při MěÚ Prostějov, PPP Prostějov, SPC Prostějov, Olomouc, Litovel a Brno
- účastnit se jednání výchovné komise ( záškoláctví, šikana )
- doporučovat pedagogickým pracovníkům odbornou literaturu, která poskytuje návod na řešení problémových situací
- aktuální informace zveřejňovat na nástěnce v budově školy, webu školy
- sledovat změny v právních předpisech týkající se výchovného poradenství a na pedagogických poradách s nimi seznamovat ostatní pedagogické pracovníky
- vzdělávat se v oblasti nových a alternativních výchovných trendech
2. Volba povolání - předprofesní příprava žáků a žákyň má za cíl
V hodinách, v rámci ŠVP všech typů škol, v hodinách předprofesní příprava v 8. 9. a 10. ročníku postupovat individuálně podle skutečných schopností a možností každého jedince. Ve spolupráci s rodinou citlivě volit přístup k volbě povolání.
Obsahové zaměření tématických okruhů - modulů:
- sebepoznání
- rozhodování
- akční plánování
- adaptace na životní změny
- možnosti absolventa základní školy , ZŠP, ZŠ sp.
- informační základna pro volbu povolání
- orientace v důležitých profesních informacích
- rovnost příležitostí na trhu práce
- svět práce a dospělosti
Požadavky na výstupní kvality žáků :
Plánované výstupy:
- dokáže charakterizovat své nejdůležitější osobnostní kvality, rozpoznat své silné a slabé stránky, své přednosti, omezení a předpoklady pro různé činnosti,
- realistickou volbu povolání dokáže spojit se sebepoznáváním, s plánováním důležitých životních kroků a s vyhledáváním a zpracováváním informací,
- rozpozná okolnosti, které by mohly negativně ovlivňovat úspěšnost jeho studijní (profesní) volby, případně i jeho uplatnění na trhu práce,
- stručně popíše charakteristické znaky povolání,
- vysvětlí, jaký význam mají osobní předpoklady pro výkon vybraných povolání a jaký význam má jejich znalost pro volbu vhodného povolání,
- rozpozná, které dovednosti, schopnosti a osobní vlastnosti jsou podstatné pro jeho úspěšné uplatnění ve vybraném povolání ( na trhu práce ),
- porovná požadavky na výkon různých povolání se svými reálnými předpoklady a možnostmi,
- orientuje se v aktuální nabídce škol, učilišť a volných pracovních míst a v poptávce po vybraném povolání na místním a regionálním trhu práce.
- k lepšímu sebepoznání využívá informace z různých informačních zdrojů a zpětnou vazbu od ostatních lidí ( pracovníků poradenských institucí, výchovného poradce ),
- při dosahování zvolených životních cílů využívá znalosti svých silných a slabých stránek, osobní nedostatky se snažit oslabovat či kompenzovat,
- při svém rozhodování využívá maximálního množství dostupných informací a rozlišuje efektivní a neefektivní způsoby dosahování stanovených cílů,
- samostatně vyhledává potřebné informace a pracuje s nimi,
- orientuje se v množství informací získaných z různých zdrojů, odlišuje podstatné informace od nepodstatných,
- orientuje se v mapách povolání ( tabulky, grafy )
- dokáže si naplánovat vhodný způsob dosažení vybraného životního cíle (zajímavé pracovní místo),
- vyplňuje tiskopisy, formuláře, osobní dotazníky, dokáže správně vyplnit přihlášku na střední školu, SOU,
- stručně a věcně odpoví na inzerát nabízející uplatnění v určitém povolání a umí sestavit vlastní inzerát,
- v úředním styku kultivovaně vystupuje, projevuje žádoucí sociální dovednosti a dbá na vhodnou úpravu zevnějšku.
Zabezpečení těchto výstupů:
- videokazety – prezentace škol
- videokazety – prezentace žáky vybraných povolání
- práce na počítači – vyhledávání informací
- brožury, letáčky a další materiály o studiu a učebních oborech z ÚP Prostějov
- návštěva ÚP Prostějov
- Burza škol Prostějov
- tiskopisy, dotazníky, inzeráty
- doporučená literatura pro pedagogické pracovníky
- možnost účastnit se exkurzí do škol a firem